https://www.cielen.eu |
GEEN HOOFD BIJ
KLEUTERS EN EERSTEKLAS Luc Cielen |
Gelezen op de
Facebookpagina van Vrijeschool De reactie van Pieter
HA Witvliet op een bericht van een vrijeschool. 6 april om 06:35 Een
vrijeschoolnieuwsbrief vermeldt: Overigens wordt er
op een vrijeschool net zo hard geleerd als op andere scholen. Alleen krijg je
bij [naam van de vrijeschool] net dat beetje meer mee. Dus toch 'hoofd' ?
Is dat beetje meer het restant van 'hart en hand'? ---------------- De reactie van Bart
De Maré op Pieter Witvliet: Onze school
(Steinerschool Brussel) trekt sinds jaar en dag kinderen aan van mensen die
NIET voor onze pedagogie gekozen hebben. In aanvang. Dat vind ik persoonlijk
heel erg boeiend en daar haal ik mijn enthousiasme uit. Dat was met de
eerste school ook zo, 100 jaar geleden. Het waren niet ouders die op zoek
waren naar een betere school. Het was een directeur die dacht: Hoe kunnen
we onze antroposofische inzichten ten dienste stellen van de opvoeding van
nieuwe generaties. In tegenstelling tot de beweging van Freinet in
Frankrijk, om maar iets te zeggen... Wij
"krijgen" kinderen in de schoot geworpen en trachten zo goed als we
kunnen, over drempels van taal en cultuur heen, de ouders te duiden waarmee
we bezig zijn. Het maakt dat je als leerkracht heel erg MOET verbonden zijn
met de achtergrond, anders val je meteen door de mand: je kan bij ons geen
lege verpakking verkopen. Dat "beetje
meer" is er dus niet bij ons. Het is gewoon "helemaal anders",
en in de eerste jaren spreken wij het hoofd NIET aan. Dat is niet goed
voor de kinderen, dat fnuikt hun mogelijkheden tot vrije verbinding met de
wereld. Dat kan je slechts in een (zelf-)therapeutische setting herstellen,
eventueel. Dus : géén hoofd bij
kleuters en eerste klas, hoofdzakelijk hart in klas 2 tot 6 en geleidelijk
aan meer en meer hoofd vanaf klas 4.
Zonder compromissen. Dus wij zouden
niet verkondigen "er wordt net zo hard geleerd". Wij zouden
schrijven : er wordt intensief gewerkt. Het
abstractie (letterlijk : niet-verbonden) leren wordt lange tijd geweerd,
omdat deze manier van werken gezonder is (voor de psyche)
van de opgroeiende mens. Dat het ook fysiek gezondmakend is verkondigen we
niet zo luid als het ander, dat geeft altijd spanningen.... ---- Pieter HA Witvliet
Ik lijst je antwoord in, Bart. Hopelijk betekent 'op een vrijeschool' dan
toch alleen maar 'op één vrijeschool'.... Hier heb ik toch
wel wat vragen bij: GEEN HOOFD BIJ
KLEUTERS EN EERSTE KLAS? In de eerste Waldorfschool
in Stuttgart leerden de kinderen méér dan wat tegenwoordig in vrijescholen/steinerscholen
geleerd wordt. De kinderen leerden er niet minder dan 4 lettertypes (die toch
zeer afwijkend waren van elkaar) lezen en schrijven. Zie: https://www.cielen.eu/home/bas-kunstler-begint-te-lezen.html Directeur die dacht:
Antroposofische
inzichten ten dienste stellen van nieuwe generaties. Is dat niet in
tegenspraak met wat Steiner zegt, namelijk dat de school geen antroposofie
moet brengen? Zie: https://www.cielen.eu/pedagogie/steiner.html
(hoofdstuk VRIJESCHOOL/STEINERSCHOOL EN ANTROPOSOFIE). Die directeur was
Emil Molt. Hij was directeur van een sigarettenfabriek, niet van een school.
Hij wou in zijn functie van bedrijfsdirecteur een school oprichten voor de
kinderen van zijn arbeiders en bedienden. Daarin verschilde hij niet van vele
andere fabrieksdirecteurs overal ter wereld die scholen oprichtten voor de kinderen
van hun personeel met de bedoeling om uit die scholen nieuw personeel aan te
trekken. Uit de biografie
van Emil Molt blijkt dat hij een enorme bewondering had voor Steiner en diens
ideeën. Hij was een antroposofische, kritiekloze apologeet en ook wat naïef. Enkele
maanden na de oprichting van de school, die deels door de fabriek (o.a. de
lonen van de leerkrachten) en hemzelf (o.a. aankoop gebouwen en bijkomende
inrichtingskosten) werd hij door de leerkrachten opzijgeschoven en had hij
niets meer te zeggen over de pedagogie. Betalen mocht hij wel, inspraak
hebben niet. Een paar jaar na de oprichting van de school ging zijn bedrijf
overkop en werd hij zelf leerkracht van de school. Later schonk hij zijn royale
spaargeld (verdiend tijdens zijn fabriekstijd) aan de school. Dat de manier van
werken ook fysiek gezondmakend is … Dat beweerde
Steiner en na hem talloze volgelingen ook. Lees maar eens wat leerkracht Hans
ter Beek schrijft in zijn boek Een woord te zijner tijd: https://www.cielen.eu/bas-kunstler-schrijft-een-woord-te-zijner-tijd-blz-147-153.pdf |
https://www.cielen.eu |